خشکسالی، بحران اصلی خراسان جنوبی 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی خشکسالی و کمبود بارندگی را مهمترین بحران در استان دانست.

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در برنامه میز خبر صدا و سیمای استان گفت:  استان ما خشکسال‌ترین استان در کشور است و این موضوع بحرانی‌ترین مسئله در استان است.

او افزود: یکی از اشتباهاتی که در محاسبات صورت می‌گیرد این است که می‌گویند ۱۵ سال است درگیر خشکسالی هستیم و با کاهش ۲۷ درصدی بارندگی‌ها مواجه ایم در حالی که خشکسالی در استان ۲۲ ساله شده است.

آخوندی بیان کرد: اکثر منابع آبی در استان زیرزمینی است که برای جمع آوری آن سالیان دراز زمان صرف شده است؛ لذا باید با مدیریت درست و برنامه ریزی‌های خاص موضوع آب را که بحرانی‌ترین موضوع استان است به طور درست مدیریت کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: قانون سازگاری با کم آبی و حفظ منابع آبی باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد و هر مدیری که کوتاهی و یا ترک فعل کند به دستگاه‌های نظارتی معرفی می‌شود.

 لزوم مقابله با بیابان زایی برای جلوگیری از پیشرفت خشکسالی

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: تعداد کانون‌های بیابانی در استان به ۳۲ کانون رسیده و علت‌های زیادی از جمله افزایش برداشت بی رویه از چاه‌ها و خشکسالی دارد.

او افزود: باید به طور جدی در بحث مقابله با بیابان زایی ورود کنیم که در برخی موارد همت کم برخی دستگاه‌ها و کمبود اعتبارات علتی برای کاهش سرعت روند اقدامات می‌شود.

آخوندی بیان کرد: برای تأثیرگذاری بیشتر باید در کنار بازو‌های عملی، بازوان علمی نیز به کار گرفته شود و در بحث ریزگرد‌ها نیز انجام مطالعات برای ارائه راهکار درست اولویت ماست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: قرار است در این ماه دبیر کارگروه علمی گرد و غبار به استان سفر کند و تمام تلاشمان این است تا با ارائه طرح‌های اولویت دار اعتباراتی جذب کنیم و تا حد امکان طرح‌های کاربردی را مصوب کنیم.

دستگاه‌های اجرایی موظف به برگزاری دوره‌های مدیریت بحران

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی موظف اند تا دوره‌های عمومی و خصوصی مدیریت بحران را برای کارکنان خود برگزار کنند و در ادامه آن هلال احمر نیز دوره‌های تکمیلی برگزار کند.


بیشتر بخوانید


او افزود: به زودی تمام مدیران و فرمانداران در دوره تخصصی که در استان‌های بزرگ برگزار می‌شود شرکت می‌کنند و این دوره هر ساله برگزار می‌شود.

آخوندی بیان کرد: وحدت فرماندهی اصل اساسی در مدیریت بحران است و در زمان قبل، حین و بعد از بحران باید تمام اقدامات با هماهنگی با رئیس ارشد صورت بگیرد تا از بحران سازی جلوگیری شود.

کمبود نیروی انسانی و ماشین آلات در بحث مدیریت بحران 

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در استان با بحث کاهش نیروی انسانی متخصص برای بحث مدیریت بحران و همچنین کمبود ماشین آلات مواجه ایم و همچنین برای نوسازی ماشین آلات به اعتبار نیاز داریم.

او افزود: طی تعامل با آتش نشانی قرار بر این شد تا ۴۰ نیروی جدید آتش نشانی اضافه و چند ماشین آلات جدید آتش نشانی به این دستگاه اضافه شود و همچنین شهرداری در تهیه امکانات و لباس‌های خاص همکاری لازم را داشته باشد.

آخوندی بیان کرد: برای جلوگیری از خسارت انبوه در زمان حادثه‌هایی مثل زلزله، شناسایی ساختمان‌های ایمن در دستور کار قرار گرفته است که به زودی لیست ان اعلام می‌شود.

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در ساخت و ساز‌های ساختمان‌ها باید به طور ایمن و با فاصله مناسب از گسل ساخته شوند.

او عنوان کرد: در تمام نقاط روستایی پرجمعیت و شهری استان پیش بینی فضای باز و سرپوشیده برای اسکان اضطراری شده است، ولی اردوگاه ویژه‌ای برای این موضوع نداریم.

آخوندی ادامه داد: طی بخشنامه کشوری قرار بر این شده است برای هر استان ساخت ۵  اردوگاه ویژه در دستور کار قرار بگیرد که از آنجایی که این تعداد را کم می‌دانیم پیشنهاد ساخت ۲۲ اردوگاه ویژه اسکان اضطراری را داده ایم و امیدواریم با آن موافقت و اعتبارات مربوط برای ساخت در اختیار استان قرار بگیرد.

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: تمام تلاش‌ها بر این است که در زمان بروز حوادث خسارات به حداقل و سرعت امدادرسانی به حداکثر برسد.

برچسب ها: خشکسالی ، گرد و غبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.